6 Oktober 2015
Een goed beleid rondom beeldschermwerk is in bijna elke organisatie noodzakelijk. Krijgt een werknemer RSI-klachten, dan kan dat namelijk komen doordat de werkgever zijn zorgplicht niet is nagekomen. Zolang het niet duidelijk is of de klachten echt door het werk zijn ontstaan, kan de werknemer de schade echter niet op de werkgever verhalen.
In de zaak ging het om een werknemer wiens werk voornamelijk bestond uit beeldschermwerk (tool), maar deels werd afgewisseld met uitzoekwerk. Hij had een goed verstelbare bureau en stoel, maar meldde zich ziek vanwege pijn aan zijn rechterhand, -arm en -schouder. Na behandeling, aanpassing van de werkplek (tool) en een begeleidingstraject kon de werknemer weer volledig aan het werk. Een jaar later viel de werknemer weer uit en belandde hij in een revalidatieprogramma. Door sluiting van de vestiging waar de werknemer werkte, werd het contract met hem beëindigd. Later stelde hij zijn werkgever aansprakelijk voor de schade door RSI. Lees meer.